چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403-18:4 شمسی /5/8/2024 6:04:33 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:3086
  • زمان انتشار:شنبه 9 آذر 1398-17:2
احتمال افزایش تقاضا برای دوگانه سوزها و کم مصرف ها

پس از مدت ها گمانه زنی، دولت بالاخره بنزین را سهمیه بندی و قیمت آن را نیز بالا برد، اقدامی که می تواند توامان بر صنعت و بازار خودرو کشور اثرگذار باشد.
بنزین با "خودرو" چه می کند؟

به گزارش خودرونامه، طبق تصمیم دولت، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای با 50 درصد رشد به هزار و 500 تومان رسیده و نرخ آزاد این سوخت 200 درصد رشد کرده و حالا لیتری سه هزار تومان است.

پیغام این اقدام بنزینی دولت برای مالکان و مشتریان خودرو این است که از این پس باید پول بیشتری صرف سوخت گیری کنند و مراقب مصرف شان نیز باشند. با این حساب، شاید اولین اثر اصلاح قیمت بنزین بر بازار خودرو، افزایش قیمت محصولات کم مصرف باشد.

خودروهای تولید کشور البته مصرف سوختی بالاتر از میانگین جهانی دارند و کلا چندان کم مصرف به شمار نمی روند، اما در بین همین محصولات، امثال پراید و تیبا تا حدی پژو 206، بنزین کمتری می سوزانند.

با این حساب، هیچ بعید نیست قیمت این خودروها با توجه به اینکه احتمالا تقاضا برای آنها افزایش خواهد یافت، بالا برود. بخشی از این افزایش قیمت قطعا ناشی از اثر روانی ماجرای بنزین است که به تدریج محو می شود، اما بخش دیگر آن که به مصرف سوخت پایین تر امثال پراید و تیبا و پژو 206 در ارتباط است، فعلا ماندگار خواهد بود.

🔹در این بین البته داستان پراید متفاوت است، چه آنکه این محصول تا چند ماه دیگر از رده تولید خارج خواهد شد و این موضوع خود بر افزایش قیمت آن اثر گذاشته و خواهد گذاشت.

در واقع پراید احتمالا از دو جهت افزایش قیمت را تجربه می کند، یکی زا ناحیه حذف شدنش و دیگری از محل کم مصرف تر بودنش.

اتفاق دیگری که با توجه به سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین احتمالا رخ خواهد داد، رشد استفاده از سوخت گاز است.

طبق مصوبه دولت، قیمت گاز بالا نرفته و بنابراین فاصله فاحش میان این سوخت با بنزین، انگیزه شهروندان برای استفاده از این سوخت را بالا می برد و بنابراین دوگانه سوزها احتمالا اوجی دیگر را تجربه خواهند کرد.

از آن سو احتمال افزایش قیمت دوگانه سوزها نیز با توجه به بالا رفتن تقاضا برای آنها وجود دارد.

البته مسائلی مانند کمبود و پراکندگی نامناسب جایگاه های سوخت گاز از یک سو و مشکلات فنی دوگانه سوزها از سوی دیگر، ممکن است به تدریج از انگیزه شهروندان برای استفاده از گاز به جای بنزین بکاهد.

با این حال به نظر می رسد شیفت شهروندان از بنزین به گاز، اتفاقی حتمی است، حداقل تا وقتی ایرانی ها با بنزین سه هزار تومانی کنار بیایند و مشکلات گاز، اعصاب شان را به هم نریزد.

استقبال اولیه شهروندان از سوخت گاز، بر روند تولید خودروسازان نیز بی تاثیر نخواهد بود و ممکن است آنها برای پاسخ به این نیاز، تولید دوگانه سوزها را بالا ببرند.

دوگانه سوزها سهم بسیار اندکی در سبد تولید خودروسازان دارند و شاید اقدام بنزینی دولت فرصتی دوباره باشد برای رشد تیراژ آنها.

در حال حاضر تنها ایران خودرو محصولات دوگانه سوز به تولید می رساند، اما شاید تقاضای بازار سبب شود سایپایی ها نیز دوباره به سمت تولید این محصولات بروند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین